marketing eszközök

Marketing csatorna specifikus tudás

 

Miután az alapokat  és az általános marketing tudást elsajátítottad fontos, hogy beleásd magad 1-2 marketing csatornába, hiszen így lesz teljes a hibrid tudásod. Kezdjük a sort a virális kampányokkal és a ‘Word of Mouth’-al (WOM). Itt nem árt tisztában lenni a virális koefficiens fogalmával, melyet egy rövid példával magyarázok. Van egy szoftvercéged és 10 már meglévő ügyfeled, akik kiküldenek fejenként 10-10 meghívót a barátaiknak, hogy csatlakozzanak a te rendszeredbe.

Azt, hogy egy ember hány meghívót küld ki jelöljük (i)-vel. Aztán van az a százalék, amilyen arányban a meghívott emberek konvertálni fognak, ez legyen (conv%), vagyis a virális koefficiens (K) egyenlő (i) szorozva (conv%). (K=i*conv%) Ha ez nagyobb mint 1, akkor mondható virálisnak, mivel a vásárlóid 1-nél több embert hoznak be a rendszerbe. Ha jobban érdekel a téma itt egy remek cikk Andrew Chen-től ebben a témában.

Aztán következnek az ismertebb csatornák úgy, mint a Facebook, vagy az Adwords. Facebook hirdetést és Adwords “text”, vagy “display” hirdetést már sokan csinálnak, de sok esetben azokat nem optimalizálják hatékonyan. Ugyanis vannak olyan apró trükkök és beállítások, melyekkel lényegesen lehet csökkenteni a CPC-t (cost-per-click), vagy a CTR-t (click-through-rate) és/vagy növelni a konverziót.

Aztán ott van a mobil, mint egy fontos platform a hirdetések elhelyezésére. A nagy cégek már mind jelen vannak a mobil hirdetési piacon, mely még mindig növekedőben van. Míg Magyarországon egy weboldal forgalmának körülbelül 30-40%-a jön mobilról, addig ez a szám az USA-ban 70-80%. Kínában ez a szám még magasabb. Mostmár, ha külföldi piacokra dolgozol érdemes előbb mobilra optimalizálnod a weboldalad és csak utána desktopra. Itt egy kurzus a témában.

Az email marketing egy méltatlanul elhanyagolt szelete az online marketing eszköztárának, ugyanis nemrégiben az Adobe cég végzett egy kutatást, mely szerint az Y generációba tartozó fiatalok mindegyik korcsoportnál többször nézik meg naponta az email-jeiket, 98%-uk munkaközben többször is, míg 87%-uk munka után nézi rendszeresen az email fiókját. Vagyis nem hogy ingyen van, de még felszálló ágban is, mint marketing csatorna. Ebben a témában nem találhatnánk relevánsabb blogot, mint a Mailchimp blogját.

Ugyancsak kevesek által használt eszköz a SEO (keresőoptimalizálás). Minimális technikai tudással a hátunk mögött viszont ennek az alapjait könnyen el elhet sajáítani például olyan híres blogokról, mint a MOZ. Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy ez egy olyan eszköz, melynek eredménye hosszú távon fog érződni, így van, hogy hosszú hónapokat kell várni, míg elkezdi éreztetni pozitív hatását az organikus forgalom növekedésében.

A következő csatorna a PR, mely számos csatornának válik segítségére. Egy “backlink”-el ellátott PR cikk jó hatással lehet a márkaépítésre, a SEO-ra, a blogod forgalmára és az eladásokra egyaránt.

Ám ez az a csatorna, mely nem működik anélkül, hogy ki ne építenél jó kapcsolatokat újságírókkal. Fontos, hogy ne úgy környékezd meg őket mint mindenki más. Mert ugye mi a legegyszerűbb mód? Írunk egy hosszú emailt, melyben leírjuk milyen király a cégünk és ha nem írja meg, akkor később ő fogja bánni. Aztán ha nem jön válasz az első email-ünkre, akkor elkönyveljük, hogy hülye az újságíró, de mi megtettük amit meg lehetett.

Erről is fog születni egy cikk hamarosan, de addig legyen elég annyi, hogy pl. a Techcrunch egy  újságírója napi 1000 emailt és 100 hívást kap. Ha minden email-re csak fél percet szánna és 1 percet beszélne minden hívóval, akkor napi 10 órát  csak ezzel kellene foglalkoznia. Nos, akkor most már lehet sejteni, hogy a te emailedre, nem hogy nem válaszol, de el se olvassa, mert nap végén mind az ezer megy a levélszemétbe. (Az adatok hitelesek, személyesen egy Techcrunch újságíróval beszélgettünk erről, illetve arról, hogy milyen trükkökkel lehet őket mégis elérni.)

Aztán ott a Sales, mely inkább B2B cégeknél hasznos, de ne felejtsük el, hogy végső soron amikor találkozol egy új emberrel, minden esetben magadat adod el, így ezt folyamatosan használjuk. A kérdés az, hogy hogyan. Ha olvasnál egy ütős könyvet erről, akkor én ezt ajánlom. A Sales-hez kapcsolódik az üzleti kapcsolatok kiépítése, mely kicsit másfajta sales, mivel itt belép a networking képessége is, de közel hasonló a két tevékenység. Brian írt róla egy jó cikket, melyet itt tudsz elolvasni.

És végül jön a tartalom marketing, mely megtámogatva ütős PPC hirdetésekkel és egy erős SEO-val igen hatékony tud lenni. Itt főleg a blogolásra gondolok, melynek tárháza igen széles. A megszokott szöveges posztokon kívül szúrhatunk be infografikákat, videókat, vendégposztokat, podcast-eket és még video blogolhatunk is.

Fontos, hogy figyeljünk a konzisztenciára és a folyamatos dinamikus tartalomra, mert ha olvasóink megszokják, hogy minden héten kijön egy poszt, akkor egy idő után várni fogják és ha nem érkezik, akkor elpártolhatnak tőlünk. Továbbá a Google legújabb frissítései már előnyben részesítik azokat az oldalakat, melyeknek van dinamikus tartalma (mely természetesen egyedi és nem lekopizott).

Ebben a cikksorozatban csak a felszínt karcolgattuk, hiszen minden csatornáról könyvek tucatjai szólnak. Később részletesen is belemegyünk az egyes marketing csatornákba.

Ha hasznos volt a cikk, akkor nagyon megköszönném, ha nyomnál egy megosztást 😉 Hisz tudod mi a TED-nek a szlogene? “Ideas worth spreading” 🙂

Kommentek

Farkas Zsolt