marketing eszközök

Marketing alapú tudás

 

Az első posztban a “T shaped knowledge” alap tudásbázisáról volt szó, mely után az általános marketinges tudásbázis következik. Ebbe a kategóriába már konkrétabb ismeretek szükségesek, melyek ráépülnek az előző rétegre. A konverziós ráták optimalizálása rendkívül fontos dolog, ha nem szeretnél vagyonokat elkölteni 1-1 online marketing kampányra. Az Unbounce összeszedett erről pár hasznos tippet ebben a cikkben. Ez az optimalizálás történhet

A/B tesztekkel, melyek során kisebb nagyobb változtatásokat tesztelünk az eredeti koncepciónkhoz képest és arra vagyunk kíváncsiak, hogy vajon jobban konvertál e a célközönségünk a változtatásokra. Érdekel a téma? Olvass róla. Ennek egy napjainkban használt kifejezése az ún. “High Tempo Testing“, mely Sean Ellis-től származik, csak úgy, mint a ‘growth hacking’ kifejezés.

Aztán ott van az adatbányászat, mely valljuk be, nem a legszexibb feladatkörök között helyezkedik el. De mégis, aki az információ birtokában van, övé a hatalom. Nem véletlen, hogy a Google, vagy a Facebook ekkorára nőttek, hisz többet tudnak rólunk, mint sokszor saját magunk. A témában releváns infókat itthon az Adatlabor képzésein tudtok elsajátítani.

Ehhez kapcsolódik a Target amerikai óriás áruházlánccal kapcsolatos történet, amikor is egy középiskolás diáklányról a cég előbb tudta meg, hogy várandós, mint a saját szülei. Tudni kell, hogy ezek az áruházláncok tudják minden egyes vásárlójukról, hogy mikor és mit vásárolt, és ez alapján tudják megjósolni, hogy mi érdekelheti a jövőben az egyes fogyasztókat. A Target rendszere jelezte, hogy ez a lány olyan ruhákat kezdett el vásárolni magának, melyeket a kismamák szoktak. Így a cég küldött egy kupont postán, melyben ehhez hasonló ruhák vásárlására adott kedvezményt. Ám amikor ezt a lány apja meglátta, azonnal reklamálni kezdett a cégnél, hogy mi az, hogy a lányát ilyesmire buzdítják. Végül így derült ki, hogy a cégnek valóban igaza volt, és a kamasz éveiben járó lány tényleg állapotos.

Habár sokan állítják, hogy értenek az Excel-hez, azért valljuk be, a szummán, szűrésen és átlagszámításon kívül nem sok minden mást használunk a hétköznapokban, pedig a függvények tárháza végtelen. Ha kellene segítség, az edX-en találtok ehhez a témához jó kurzusokat.

A következő nagy falat a kreatív készítés és a szövegírás, mely önmagában egy szakma. Hasznos ismerni alapszinten a Photoshopot, vagy az Illustratort, mivel ezek nélkül igencsak leszűkül azoknak az eszközöknek a tárháza, mellyel tényleg jól konvertáló képeket lehet csinálni a hirdetésekhez. Ha nem akarsz ezekbe beletanulni, akkor használd a jóval egyszerűbb Canva-t, mely egy böngésző alkalmazás, de elég sok mindenre jó.

Ahhoz, hogy jó marketing szöveget tudj írni, visszautalnék a pszichológiára, mivel tudnod kell pár olyan törvényszerűséget, melyeket sokan nem vesznek figyelembe. Például a mondat elejére és végére jobban emlékeznek az emberek, vagy ha olyan szavakat teszel a szövegedbe, hogy “te”, “ingyen”, “mert”, vagy “limitált”, akkor nagyobb mértékű a konverzió, mint általában. (Erről egy külön cikket fogok írni, mivel olyan nagy és fontos a téma. De ha elolvasnál egy cikket róla, akkor a Writtent blogján megteheted.) 

És végül a ‘funnel marketing’, mely fontos szerepet kell, hogy betöltsön egy marketinges életében. Létezik az ún. “Pirate framework“, melyet csak AARRR-nak rövidítünk. Ez Dave McClure-tól, egy amerikai startup akcelerátor, a 500startups alapítójától származik, mely rendszer sorban halad az ügyfél bevonódása mértékében.

Elsőként ott van az ‘Aquisition’ (pl. forgalmat viszel a weboldaladra), aztán az ‘Activation’ (beregisztrál a szolgáltatásodra), majd következik a ‘Retention’ (rendszeres felhasználó lesz), a ‘Revenue’ (fizet is a szolgáltatásodért) és végül a ‘Referral’ (ajánlja a barátait, ismerőseit).

pic02

Fontos megemlíteni, hogy a Funnel marketinget nem csak a ‘Pirate framework’-re lehet alkalmazni, hanem gyakorlatilag bármire, ami többlépcsős és a felhasználó/ügyfél involváltságáról szól. (mint pl. egy email kampány)

A 3. részben a ‘T shaped knowledge’ utolsó szeletével, a marketing csatorna specifikus tudással foglalkozok.

Kommentek

Farkas Zsolt