twitter

A Twittert naponta több száz millióan használják, mégis itthon valamiért nem terjedt el annyira. Ebben a cikkben 9 olyan trükköt mutatok be személyes példákat is hozva, melyek alkalmazásával Te is meg fogod szeretni a Twitter használatot. Ráadásul, ahogy a social media csatornákról szóló cikkemben is írtam, a Twitter a legjobb eszköz híres emberek és újságírók elérésére. Lássuk hát, hogyan működik.

Twitter

A 2006-os alapítású, mára már 3700 alkalmazottal és több mint 2 milliárd dolláros árbevétellel rendelkező social media óriásról nem igen hallani idehaza. Pedig az USA-ban, egész Nyugat-Európában és pl. Indonéziában igen népszerű. Mondjuk az tény, hogy távol áll a kultúránktól, hisz olyan nincs, hogy itthon valaki képes legyen 140 karakterben megfogalmazni a lényeget. 🙂

Saját tapasztalatok és egy kis utánajárást követően nézzük, mik azok a technikák, melyekkel a tarsolyodban már magabiztosan fogod használni ezt a social media csatornát (is).

Trükkök, melyeket érdemes tudni a Twitteren

 

#1 Követő szerzés

Talán az egyik legnagyobb kín az elején, hogy “kitweetelnéd” te magadból, hogy mi jár a fejedben, csak éppen 2 barátodon kívül senki más nem követ ezen a nyamvadt platformon. Nos, jó tartalommal és ügyes “hashtag” használattal hamar szert tudsz tenni akár többszáz követőre is.

ITT egy cikk, melyben rendkívül precízen össze vannak szedve azok a technikák, melyekkel hatékonyan tudod építeni a követőbázisodat (de ezt csak a cikk végén olvasd el, még előbb van pár fontos dolog). Arra mindig figyelj, hogy semmiképpen se legyen több követetted, mint követőd, mert az nem szerencsés a Twitter világában. Én a 2/3 – 1/3 szabályt javasolnám, vagyis hogy a követett profilok száma ne haladja meg a követőid számának a felét.

#2 Érj el bárkit

Minden embernek és profilnak van egy Twitter neve, melynek az elején kukac van, mármint ilyen”@”. Ha a tweetedbe beleírod bármelyik profil nevét, legyen az Obama, vagy akár Justin Bieber, akkor az adott személy értesítést fog kapni, hogy te megjelölted őt, illetve el is tudja olvasni, hogy mit tweeteltél ki vele kapcsolatban (pl. “@BarackObama keep up the good work!”).

Többek között ezért roppant hatásos platform, mert közvetlen kapcsolatot tudsz teremteni a véleményvezérekkel. Ugyanakkor, nagyon nem mindegy, hogy mikor és mit írsz 1-1 embernek. Általában a többszáz ezer, és ennél több követővel rendelkező emberek nem igen válaszolnak a tweetek-re, kivéve, ha okosan játszol. Saját példámat hozom, mely bemutatja, hogy mire is gondolok.

Már több mint 1,5 éve figyelem Gary Vaynerchuk (1.2 millió követő) munkásságát, mely nagy hatást gyakorolt a karrieremre. Minden social csatornáját követem, így történt egyszer, hogy Snapchaten kirakott egy snap-et, melyben elmondta, hogy most repülőre száll és írjunk neki Twitteren, mert aktív lesz. Írtam is neki és be is jött a dolog.

garyvee twitter

A titka annak, hogy válaszolt egyrészt az volt, hogy rögtön utána írtam neki, illetve a “verseny” alacsony volt. Hiszen egy másik csatornán jelentette be, hogy elérhető lesz és ha azt a csatornát valaki nem nézte, akkor nem tudta, hogy épp akkor fent lesz Twitteren. Így elindult egy párbeszéd.

#3 Előmelegítés

Sokan elkövetik azt a hibát, hogy amikor egy újságírót meg akarnak “ping”-elni (mert mi ezt így hívjuk), akkor csakis akkor tweetelnek neki, amikor már kellene tőle valami. Én azt szoktam javasolni, hogy legalább 1-2 héttel előtte el kell kezdeni előmelegíteni a kapcsolatot oly módon, hogy először adunk. Bekövetjük az illetőt, like-oljuk a tweetjeit, kommentelünk alájuk és retweeteljük néhány általunk jónak vélt tweetjét.

Aztán betesszük a “most valued columnists” listánkba, melyről ugyancsak értesítést fog kapni, és így tovább. Egy idő után már ismerős lesz neki a profilunk, hisz már tudni fogja, hogy mi vagyunk azok, akik a legaktívabb követői között vagyunk. Amikor pedig eljön a megfelelő idő, akkor nagyobb eséllyel fog válaszolni a megkeresésünkre. De hogyan is néz ez ki?

#4 Megkeresés

A “bekukizást”(“@”), mint módszert már említettem, ugyanakkor van egy másik módja a megkeresésnek, mely a DM, vagyis “direct message”. Ez egy fokkal személyesebb, mint a sima tweetben való említés, ugyanis csak abban az esetben tudsz valakinek ilyet írni, miután ő is bekövette a profilodat. Szintén saját történet, amikor ily módon sikerült kapcsolatba lépnem a blogban már több helyen emlegetett Sean Eliss-el, akitől a “growth hacking” kifejezés is származik.

Még szűk 2 éve kezdtem a kapcsolat előmelegítését, mely után bekövette a profilomat. Így tudtam neki személyes üzenetet küldeni. Az elsőre nem, de a következő üzenetemre már válaszolt.

sean ellis chatEzt nevezzük “turning point”-nak, mivel ha már egyszer egy ilyen kaliberű ember válaszolt, akkor onnan már sokkal egyszerűbb lesz újra szóra bírni, hisz egyszer már megadta a bizalmat, átlépted a küszöböt nála.

twitter sean ellis chatMiután ő mondta, hogy írjak neki, mondanom sem kell, hogy válaszolt a leveleimre és 2015 januárjában végül a CES világkiállítás alatt le tudtunk ülni személyesen egy reggeli keretein belül beszélgetni Las Vegasban.

#5 Kelts feltűnést: humor

A Twitteren több mindennel is ki lehet tűnni a tömeg közül. Az egyik okos módja, ha viccesnek talál az, akinél ki akarsz tűnni és ezt retweet, vagy komment formájában honorálja. Még 2014-ben írtam a Quorán arról, hogy 2013-ben hogyan csesztem el az interjúmat a 500startups alapítójával a Pioneers Fesztiválon, melyet kitweeteltem (őt is bejelölve) és bejött.

A retweet-je következtében 350 ezer követője elé kerültem azonnal, melyből lett is számos követésem. (Amúgy arról volt szó, hogy nem volt mikrofon a fényképezőn, amivel készítettem az interjút -.-)

dave mcclure twitter

Egy másik történet már ténylegesen a humor kategóriába tartozik, melyet Mike Butcher-nek (A Techcrunch főszerkesztőjének) tweeteltem ki ugyancsak 2014-ben, amikor egy finn konferencián feltett magáról egy olyan képet, amelyen olyan pózban volt, mintha rappelt volna. Kaptam is az alkalmon és összedobtam egy idióta képet paint-ben…Kaptam is egy retweet-et érte 🙂

mike butcher twitter

#6 Kelts feltűnést: szakma

A másik módja annak, hogy felkeltsd az emberek figyelmét Twitteren, ha hasznos és okos dolgokat tweetelsz ki. Ez lehet idézet, saját gondolat, vagy 1-1 jó tartalom retweetje. A lényeg, hogy látszódjon, hogy képben vagy. Például egy jó módszer, ha te vagy a “hírvivő” és mindenki más előtt posztolsz ki olyan információt (megfelelő hashtag használattal), amely amúgy releváns. Itt például elég sok “engagement”-et kapott a tweetem, amit a GH konferenciáról posztoltam.

growth hacking

A következő tweetet úgy fogalmaztam meg, hogy elsőre teljesen meghökkentően hasson, ezért figyeljenek fel rá. Hogy a viharba lehet 2 millió dollárt a semmivel összeszedni? Te is kíváncsi lettél, mi? (ITT van, hogyan)

2 million dollar twitter

Aztán egy kézenfekvő módja annak, hogy nagyobb elérésű profilok retweeteljenek, amikor egy konferencián vagy és tweetben idézel az előadóktól a konferencia hashtag-jét használva. Ebben az esetben a Szilícium-völgyben zajló Growth Hacking konferencián voltam és ki is írtam pár általam hasznosnak vélt gondolatot. Meg is lett az eredménye, mivel a GrowthHackers csatorna (168 ezer követő) 3x is retweetelt a nap folyamán.

growthhackers conference

growthhackers retweet 2

growthhackers conference retweet

Végül, amikor egy olyan emberrel beszélgetsz, akinek olvastad a könyvét, az elég jó érzés. Főleg, ha esetleg tudsz is érdemben válaszolni a kommentjeire. Ez történt meg nemrég velem is, amikor egy sablon üzenetet (hogy köszi a követést – fent) át tudtam konvertálni egy beszélgetésbe Nir Eyal-lal, a Hooked könyv szerzőjével.

nir eyal connection

Végül amit ebből ki lehetett hozni, azt ki is tudtam kombinálva a social csatornákat. (Linkedin screenshot)

nir eyal connection

#7 Twitter listák

A Twitteren lehetőség van listák szerkesztésére, melyeket publikussá, illetve priváttá tehetsz. Én azért használom a listákat, mert különben begolyózna a szemem a másodpercenként érkező 50 tweet-től, melyek a normál hírfolyamban zúdulnak az emberre.

Ugyanis, a Twitter úgy működik, hogy az összes követetted tweetjét valós időben közli, így egyszerűen a “timeline” követhetetlenné válik. Erre találták ki a listákat, ahova te teszed be azokat, akiket tényleg akarsz követni és nem csak azért jelölted be, hogy majd visszajelöljön. Ha jól csinálod, akkor egyre több ember fog betenni abba a listájába, amit követ is.

twitter lists

#8 Billentyű kombinációk

Érdekességképpen leírom, hogy a hatékonyság érdekében tudsz billentyű kombinációkat is használni bizonyos Twitter parancsokra. Itt találod az összes ilyen kombót.

twitter shortcuts

#9 A Twitter profilod tartalma

Fontos, hogy olyan kulcsszavakat tegyél a profilod leírásába, melyek relevánsak és a legjobban leírják, hogy mivel foglalkozol. Ugyanis ha pl. valaki rákeres arra a Twitter keresőjében, hogy “online marketing” és a te profilodban ez szerepel, akkor ki fog dobni a rendszer, mely jó, mert nagyobb eséllyel követnek be.

Arról nem is beszélve, hogy számtalan olyan Twitter szoftver van, melyben megadják mások, hogy olyan profilokat dobjon ki nekik a rendszer nagy számban, akiknek a tweetjeiben, vagy profiljában szerepel az “online marketing”, mint kifejezés.

Ha szerepel a profilodban, akkor te is benne leszel a listában és be fognak követni. (ők viszont csak akkor maradnak követőid, ha te is visszaköveted őket, mivel máskülönben belekerülsz a “not followed back” listába, amit “unfollow’-olnak majd. Ha ilyen szoftvereket keresel, akkor én a Tweepi-t ajánlom.

A Twitter véleményem szerint roppant hasznos csatorna, ha szakmai hírnevet akarsz erősíteni és szeretnél kapcsolatba lépni olyan emberekkel, akikkel amúgy a normál életben esélyed sem lenne (max. ha “behustlerkeded” magad egy konferencián a VIP-be). ITT a twitter profilom. Ha bekövetsz, akkor visszakövetlek ígérem 🙂 Sok sikert!

További izgalmas digitális marketing témákról olvashatsz a vadonatúj 7 Blogon Growth hacking, email marketing, Facebook marketing és hirdetés szövegírás témákban írunk.

Kommentek

Farkas Zsolt