social media

Ebben a cikkben a social media csatornák adta üzleti lehetőségeket bontom részekre. Megtudhatod, hogy melyik csatornán milyen célközönség dominál, illetve üzleti terveidhez melyik illeszkedik leginkább a több száz social media csatorna közül.

Social media

Reggel, amikor felkelünk, megnézzük a Gmailen, hogy jött e levelünk, aztán lecsekkoljuk a Facebookot és az Instagramot, akinek van, az még áttúrja a Twitterét és csinál pár snap-et Snapchaten. Aztán reggeli közben megnézünk 1-2 videót Youtube-on és visszajelöljük a régi egyetemista évfolyamtársainkat Linkedinen.

Ha esetleg még a kínai erasmus-os régi szobatársunk is írt nekünk, akkor válaszolunk neki WeeChaten, ha pedig az amerikai ismerősünk dobott egy üzit, akkor neki WhatsApp-on. Munkába, vagy iskolába menet chatelünk a Messengeren vagy Viberen, végül pin-elünk egy két sportkocsit vagy konyhadekorációt Pinteresten.

Ez csupán 12 social media alkalmazás volt, melyeket leggyakrabban használunk. Mindegyik más milyen, de mégis 1 dologra szolgálnak, a kommunikációra. Érdekességképpen elmondom, hogy amikor kint voltunk Kádas Péterrel még 2014 végén San Franciscóban, akkor Péter találkozott a Greylock Partners egyik befektetési partnerével, aki a következőt mondta: “Communication is everything”.

Ők előszeretettel fektettek olyan cégekbe, melyek valamilyen kommunikációra épültek. Ennek megfelelően olyan cégek voltak a portfoliójukban, mint a Facebook, Instagram, Linkedin, Nextdoor vagy éppen a Tumblr.

A 7 “must have” social media

Ugyan nagyon sok social csatorna van, de nem kell megijedni, nem mindegyiket kell és érdemes használni, ha kimondottan üzleti céllal kezdenél bele. Ebben a felsorolásban részletezem azoknak a csatornáknak az előnyeit és hátrányait, melyeket viszont érdemes lenne, legalább a kipróbálás szintjén elkezdeni használni. (Használod őket? + pont!)

facebook logó Facebook

A Facebook 1.6 milliárd felhasználóval jelenleg a világ legnagyobb ilyen közössége. Jellemzően a 25 és 55 közötti korosztály tagjai használják a leginkább, melynek 60%-a nő. A célunk egyértelműen a kapcsolatépítés ennél a platformnál, és amire a legalkalmasabb, az a márka ismertségének a növelése.

Fontos tudni, hogy van egy nagy gátja a(z ingyenes) márkaépítésnek, mégpedig az organikus elérés. Ugyanis, ha valamit posztolsz a faladra, akkor csupán a like-oló bázisod 2-3%-a fogja látni. Ezt 2 módon növelheted. Vagy olyan érdekes a tartalom, hogy rengeteg megosztást és like-ot kapsz (ezáltal a Facebook elkezdi egyre több embernek mutatni a tartalmadat), vagy fizetsz a nagyobb elérésért (organic reach vs. paid reach).

Érdemes előbb megvárni, hogy organikusan mekkora elérésre képes egy poszt és ami amúgy is megy, azt kell meg”boostol”-ni. Így több organikus követőt tudsz szerezni, mintha már az elejétől fogva fizetetten futna a posztod. (Fontos: ez még csak “post boost”, nem “Ads Manager”-ben összerakott hirdetés – a FB hirdetések összerakásáról külön cikk fog születni)

Érdekességként megosztom, hogy a Facebookon nagyságrendileg 50 millió kisvállalkozásnak van FB oldala, 500 millió ember használja az események funkciót havonta és 1 milliárd ember használja havi szinten a FB csoportokat.

Twitter logó Twitter

Sokan szoktak panaszkodni, hogy amikor kijönnek egy új termékkel, vagy szolgáltatással, akkor szeretnének felkerülni a Techcrunch oldalára. Csupán az a baj, hogy a “csúnya” újságírók nem írnak vissza az emailekre. Nos, ha az info@techcrunch.com-ra írod őket, akkor nem is fognak.

Hogy melyik a legjobb platform, hogy elérd mégis az újságírókat? Igen, jól sejted, ez a Twitter. A hogyanjáról egy későbbi posztban fogok írni, de ezt fontos tudni, hogy ez a csatorna alkalmas leginkább arra, hogy kapcsolatot építs.

A Twitter a maga 600 millió masszív felhasználóbázisával egy olyan közösségi és szakmai fórum egyben, ahol nemes egyszerűséggel arról tudsz tájékozódni, hogy miről beszél a világ. A Twitter közönsége jellemzően 18 és 29 év közötti felhasználókból áll, fő fókuszban pedig a hírek, cikkek és a szakmaibb párbeszédek vannak. Amire a legjobb, az a PR, ami viszont hátráltatja a párbeszédek kibontakozását, az a 140-es karakter korlát.

Van egy nagyszerű szoftver, mellyel rá lehet keresni az “influencerekre” témák és kifejezések szerint. Pl. ha beírod, hogy a “bio”-ban szerepeljen az “entrepreneur” szó, akkor kidobja a Twitter-profilokat csökkenő sorrendben követőszám szerint.

Pinterest logó Pinterest

A maga 100 millió aktív felhasználójával egy növekvő és óriási potenciállal kecsegtető platform, melyen a 18 és 35 közötti nők dominálnak, 80%-os részaránnyal. Ez a platform habár közösségi, de mégis valahogy úgy tudnám megfogalmazni, hogy itt mindenki a saját kis falaival (“boards”) van elfoglalva és így a lényeg nem feltétlen a kapcsolatépítés.

A témák között a ruházkodás, a művészet és az ételek foglalnak el központi helyet. Ami negatívum lehet, az a kevés szöveg, nagy képek kombináció, mellyel nem mindenki tud azonosulni. Továbbá demográfiailag elég szűk. Hamarosan viszont megnyílik a Pinterest hirdetési platformja, így ha fel akarsz iratkozni a várólistára, akkor ITT teheted meg.

Youtube logó Youtube

A 2005-ben indult, és 2006-ban a Google által megvett platform az első számú videó megosztó portál a világon, a maga 1 milliárd felhasználójával és a több mint 6 milliárd dolláros évi árbevételével.  Youtube-on szinte az összes korosztály képviselteti magát, így itt majdnem minden célcsoportot el lehet érni. Na de mit is jelent ez számokban? Az amerikai 14 és 17 év közötti tinédzserek 82%-a, az Y generáció 81%-a, az X generáció 58%-a és a “baby boomer”-ek 43%-a  használja rendszeresen.

Amire érdemes használni, az a márka ismertség növelés és terjesztése. Ezenkívül talán a legjobb platform a virális tartalmak terjedésére. Nem egy példát láttunk arra, hogy 1-1 videónak akár több százmilliós nézettsége volt, mely valamilyen misztikus virális faktornak köszönhetően megfogta a nézőket. Hátránya a platformnak, hogy elég erőforrás igényes, hisz egy videó az mindig több macerával jár, mint egy szöveg, vagy kép szerkesztése.

Linkedin logó LinkedIn

A csatornák közül a LinkedIn az, melyet csak szakmai megfontolásból használ az ember. Mára már bevált dolog, hogy a CV-nk helyett csupán a LinkedIn profilunkat küldjük el annak, aki kéri.

Sokan nem fordítanak rá kellő figyelmet, pedig az, hogy mennyire naprakész az információ rólad és hogy mennyi kapcsolatod van rendkívül fontos indikátorok sokak számára. Ha nekem valakit ajánlanak üzleti szempontból, az a 0. lépés, hogy megnézem a LinkedIn profilját.

Ha valakinek nincs ilyen, akkor az lehet negatívum is, mivel vagy rejtegetni valója van, vagy nem ismeri a trendeket (vagy nem érdekli, de az ugyan olyan rossz).

A LinkedIn-nek 2015 végére egy masszív 414 milliós felhasználóbázisa lett. Ez a szakmai social media oldal elsősorban a “bizdev”-re (üzletfejlesztés) és a “B2B sales”-re jó, főleg, hogy 2015 elején a Linkedin bevezette a “Lead accelerator” platformját, vagyis a Linkedin fizetett hirdetéseket. Továbbá közkedvelt vadászterepe természetesen a fejvadászoknak.

Instagram logó Instagram

Az Instagram az, ahova az Y és Z generációs fiatalok menekültek a Facebook-ról akkor, miután már a szüleik és nagyszüleik is megjelentek a platformon. Az Instagram teljesen új távlatokat nyitott a kommunikációban. A filterek és effektusok miatt mindenki profi fotósnak érzi magát, így sokkal inkább hajlamosak az emberek kitenni magukról képeket, mivel ezekkel az eszközökkel kiküszöbölhetik az “amatőr” hatást.

Jellemzően a 18 és 35 év közötti korosztály használja előszeretettel kapcsolatépítésre, személyes márkaépítésre és néhányan megélhetésre is. Ugyanis, akár csak egy több tízezres követőbázissal rendelkező felhasználó lazán el tud kérni 1-1 termékmegjelenítésért párszáz dollárt, mely havi összesítésben már dollár ezreket jelenthet.

Ezt hívják “shoutout”-nak, amikor például a milliós követőbázissal rendelkező cicababa kiteszi az “XY” teát, hogy amióta ezt issza, azóta tökéletes a bőre, lefogyott és még az emésztését is rendbe tette. Talán ismerősen cseng Dan Bilzerian neve. Ő az, aki több mint 15 milliós aktív táborával dollár milliókat keres csak azzal, hogy fegyvercégek fegyvereit próbálja ki és tesz ki képeket róluk az Instagramra.

Google+ logó Google+

Erről a social csatornáról nem akarnék sokat beszélni, mivel gyakorlatilag halott. Csupán azért érdemes egy fiókot létrehozni, hogy a Google rangsorunk jobb legyen, mivel ha van Google+ fiókod, akkor azt a Google figyelembe veszi a találati rangsor kialakításánál.

Ez a platform csupán 1 okból jött létre, hogy lenyomja a Facebookot. 2011-ben indították, mivel akkorra már a Facebook több mint 50 milliárd dolláros cégértékkel és bőven 500 millió felhasználóval a legdominánsabb szereplőjévé vált a social media piacnak, mely a Google szemét nagyon szúrta.

Ezért kezdték el a Google+ csatornát, melyre kötelező volt regisztrálni, ha például más Google szolgáltatásokat akartál igénybe venni (ez egy sokat kritizált lépése volt a keresőóriásnak). Mára hiába van rengeteg felhasználója, nagyon alacsony rajta az aktivitás világszinten.

+ 1 Snapchat logóSnapchat

Ahogy azt egy korábbi cikkemben is írtam, a Snapchaten még elég korlátosak az üzleti lehetőségek akkor, ha nem vagy McDonalds, vagy CNN. Jelenleg a Snapchaten az egyetlen járható marketing mezsgye, ha üzletet kötsz egy “influencer”-el, aki bizonyos összegért cserébe csinál egy “shootout”-ot, ami 1 napig látható lesz a “Story”-jában.

Ugyanakkor biztos vagyok benne, hogy még számos lehetőséget fog bevezetni a Snapchat a kis-és középvállalkozások számára. Pst. Ha szeretnéd megismerni jobban a Snapchatet, olvasd el EZT a cikkemet róla.

Ezek voltak azok a social media csatornák, melyeket jelenleg is használnak nagyátlagban a cégek, célközönségük elérésére. Fontos viszont megjegyezni, hogy országonként eltérhet a csatornák népszerűsége a különböző célcsoportokon belül. Például míg itthon nagyban zajlik a Facebook láz, addig Amerikában már nem “cool” rajta lenni, ha 25 alatt vagy.

Kommentek

Farkas Zsolt