growth hacking

Az utóbbi időben egyre több helyről hallom itthon és külföldön egyaránt, hogy legtöbbször az emberek a “growth hacking”-et valami mágikus csodafegyvernek gondolják, mely egy titkos recept és pár tuti trükk kombinációjaként minden cég marketing problémájára jó. Sajnos el kell, hogy keserítsem az olvasóság azon részét, aki eddig ezt, vagy hasonlót gondolt, mivel a growth hacking nem más, mint (ahogy Sean Ellis, a fogalom egyik kitalálója fogalmaz) “Experiment Driven Marketing”. Nincsenek se jól bevállt trükkök, se titkos receptek, ez bizony a folyamatos és konzisztens tesztelésről és próbálkozásokról szól néha a már jól bevált, néha a kevésbé ismert marketing csatornákon.

Growth Hacking

 

Története

Minden 2010 július 26-án kezdődött, amikor is Sean Ellis kiposztolta ezt a cikket saját blogjára. Ennek forrása pedig a Patrick Vlaskovits-al és Hiten Shah-val folytatott beszélgetés volt, mely során kitalálták ezt az új kifejezést arra a folyamatra, amikor 1 dolog forog a szemed előtt egy cégben, mégpedig a növekedés.

És ki is az a “growth hacker”? A growth hacker is a person whose true north is growth. – Sean Ellis. Vagyis a fő cél a növekedés, melyet rengeteg teszt útján tudunk elérni.

Sean Ellis

Sean kaliforniai egyetemi tanulmányai után rögtön Budapestre költözött és elkezdett sales-esként dolgozni. Pár év után visszaköltözött Amerikába és a pályafutása során olyan cégeknek segített növekedni, mint a LogMeIn, az Eventbrite és a Lookout.

Talán a legismertebb Sean Ellis-hez köthető “hack” a Dropboxnál az ajánló rendszer (referral system) volt, melyet azóta számos cég lemásolt és sikerrel alkalmaz. De fontos tudni, hogy ezt nem rögtön a cég indulása után találták ki, ugyanis előtte pár évig már futottak marketing kampányok a Dropbox-nál.  Viszont a probléma az volt, hogy egy ügyfél megszerzési költsége többszöröse volt annak, amit az adott ügyfél fizetett a termékért, vagyis szinte az ablakon szórták ki a pénzt.

Ekkor érkezett Sean a céghez, akinek ajánló rendszer ötlete óriási sikert aratott és pár év alatt a cég 300 millió felhasználóval tudott büszkélkedni. Később saját céget alapított Qualaroo néven, illetve megalapította a világ első számú “growth hacker” online közösségét, a Growthhackers.com-ot.

Patrick Vlaskovits

Patrickról érdemes tudni, hogy magyar származású, így évente néhányszor itthon tart képzéseket és előadásokat. Pályáját üzletfejlesztőként kezdte, melyben annyira jó lett, hogy 2010-ben megírta a “The Entrepreneur’s Guide to Customer Development” című könyvét, mely óriási siker lett.

Pár évvel később 2013-ban nem csupán megalapította saját cégét Superpowered néven, de megírta a talán még híresebb “The Lean Entrepreneur” című könyvét, mely hamarosan New York Times Bestseller lett. Jelenleg a 500Startups mentora, a Harvard Business Review és a Pando Daily szerzője és lelkes szörfös. 🙂

Hiten Shah

A legkevésbé Hiten neve ismert számotokra, pedig ő sem kiságyú. Talán Neil Patel neve ismerősen cseng az online marketingben járatos szakembereknek. Ő Neil üzlettársa, aki olyan cégek alapításában vett részt többek között, mint a Kissmetrics, a Crazy Egg, a QuickSprout vagy éppen a Qualaroo.

Továbbá számos cégben befektető és tanácsadó is, olyanokban is mint a Buffer, vagy a Slideshare.

5 híres growth hacking példa

Természetesen léteznek olyan történetek, melyekre “hack”-ekként hivatkozunk és megpróbáljuk őket lemásolni, de legalábbis valamilyen módon alkalmazni a saját cégünk életében. Viszont fontos tudni, hogy ami működött X-nek, az nem biztos, hogy fog működni Y-nak is. Hisz más a terméked, más a piacod, mások az üzleti partnereid, ez valahol nyilvánvaló. De lássunk a híresebb történetekből párat, melyekből lehet inspirálódni.

#1 Airbnb – Craigslist: A világ legnagyobb közösségi szálláshely szolgáltató cége az összes szálláshirdetését feltöltötte az USA egyik legnagyobb online hirdetési platformjára, a Craigslist-re, melynek köszönhetően jelentős forgalmat tudtak átkonvertálni saját oldalukra. Ehhez egy ügyes programot írtak.

#2 Dropbox – Ajánló rendszer: Egy felhasználó 5GB ingyen tárhelyet kapott, de minden meghívótt ismerős után plusz 1GB ütötte a markát. Ezzel a trükkel 15 hónap alatt 100 ezerről 4 millióra növelte a cég a felhasználóbázisát. Ez azt jelentette, hogy minden 3. hónapban dupláztak.

#3 Twitter – “Onboarding”: Ez egy kevésbé ismert történet, de kezdetben a Twitter se akart beindulni és az emberek nagytöbbsége, akik beregisztráltak többet nem tértek vissza a platformra, vagyis a “retention”-el kellett valamit kezdeniük. A Twitter rájött arra, hogy ha az “onboarding” során egy új felhasználó bekövet legalább 5-10 profilt, akkor sokkal nagyobb valószínűséggel tér vissza az oldalra.

#4 Buffer – “Share bar”: Ha nem ismernéd a Buffert, ez egy okos kis szoftver, melybe bedobálod azokat a cikkeket, képeket melyeket meg akarsz osztani a social csatornáidon (FB, Twitter, Linkedin, Pinterest), ő pedig a megadott időpontokban szépen publikálja azokat. A cég zseniális húzása az volt, hogy megvásároltak egy WordPress “share bar”-t, amit előtte már sokan telepítettek a weboldalaikra és egyszerűen beletették magukat a megosztási lehetőségek közé. Így egyszerre rengeteg weboldalon tudtak megjelenni a bar-nak köszönhetően.

#5 Facebook – “Widgets”: Manapság már természetes, hogy szinte az összes weboldalon van beépített Facebook box, vagy megosztás gomb, de annak idején ez nagy újdonság volt. Ezeknek a könnyen beilleszthető FB dobozoknak és gomboknak köszönhetően úgy tudott terjedni a cég, mint egy vírus. Arról már nem is beszélve, hogy az a szóbeszéd járja, hogy ezekben a Facebook-hoz kötődő social box-okban olyan pixelek vannak, melyek követik mindenhova a felhasználót és emiatt tud a Facebook olyan sebészileg precíz hirdetéseket eléd rakni, ami pontosan illeszkedik a te érdeklődési köreidhez.

Konklúzió

Fontos látni a “growth hacking” témakörrel kapcsolatban, hogy ugyan lehet olvasni “hack”-ekről, melyek egyszerre rengeteg felhasználót eredményeztek bizonyos cégeknek, de azt azért érdemes tudni, hogy ezek mögött a húzások mögött igen komoly és hosszadalmas tesztelések voltak, melyek 99%-a kudarcba fulladt. Persze ezekről már nem ír a TechCrunch meg a Mashable, de fontos megemlíteni. Mi, a 7 Digits Ügynökségnél olykor százasával teszteljük a kreatívokat, mely inkább egy szemléletmód a digitális marketingen belül, mintsem “trükk”. Ez különösen igaz a Facebook hirdetés készítésre, ahol olykor szoftvert is beveztünk az ilyen méretű tesztekhez.

Ha szeretnél részletesebben olvasni a growth hackinghez kapcsolódó kifejezésekről, akkor látogass el a 7 Blogra, ahol egy growth hacking értelmező szótárat találsz, melyben minden, manapság használatos kifejezés benne van.

Kommentek

Farkas Zsolt