facebook marketing

Egyszerű döntésnek tűnik, ami szinte semmit sem befolyásol. USD vagy HUF alapú legyen az elszámolás a Facebook számlámon? Közép távon nagyon is sok minden függ tőle, ezért járjunk utána mi is történik a Facebook belsejében…

Annak, aki csak a végeredményre kíváncsi: mindenképpen USD-t válasszon, amennyiben Amerikai piacra céloz.

A többiekkel pedig tárjuk fel hogyan függ össze a Real Time Bidding, a deviza piac, az UAC és egy második körös StartUp befektetés.

Real Time Bidding

Dióhéjban az RTB egy tőzsde, ahol a részvények helyett hirdetés megjelenésre licitálnak az egyes hirdetők.
Persze ennél jóval komplexebb a működése. Nekünk most az a fontos, hogy az aukció valójában dollárban történik.

Minden egyéb valutában meghatározott licitet az aktuális árfolyamok szerint vált át a Facebook.

Mi ezzel a baj?

A nyilvánvaló célod hogy minél kevesebbet költs a megjelenésekre, megtaláld azt a licitet ahol még éppen megjelennek a hirdetéseid. Viszont ha pár százalékkal esik a forint a dollárhoz képest meglehet, hogy egyből leállnak a hirdetéseid, mert ügyesen közel mentél a határhoz. Ez csak egy egyszerű példa ahol bekavar, lejjebb jön a többi!

Devizák harca

Éves átlagban a(z) USD/HUF devizapár volatilitása pár százalék. Nem oszt, nem szoroz túl sokat. Viszont egy StartUp életében sokkal rövidebb ciklusokban gondolkodunk, ahol könnyen számottevő lehet egy rövid távú nagyobb esés, vagy növekedés. Utóbbinak örölünk, de félre vezet. Egy A/B teszt eredményét pillanatok alatt hamissá teszi az árfolyam mozgás.

User Acquision Cost

Az egyik legfontosabb KPI mindenkinél a UAC. Pontosan mennyiért szerezzük meg egy ügyfél érdeklődését. Fontos fókusz, hogy ezt minél lejjebb vigyük.

Folyamatos A/B teszteléssel keressük azt a címsort, képet és célcsoportot ami pár százalékot javít az eredményeken. Apró lépésekben iterációról-iterációra, százalékról-százalékra szorítjuk lejjebb a költségeket.

Nem szeretnénk, hogy egy jobban teljesítő hirdetés eredményét láthatatlanná tegye egy egyszerű árfolyam mozgás, ezáltal a rosszabb kreatívot válasszuk. Persze, ha zsákból öntjük a pénzt és egy nap alatt A/B tesztelünk, akkor ez a hatás mérséklődik. Viszont a teszteket érdemes legalább két hétig futtatni, hogy az egyes napokon tapasztalható viselkedés mintákat kiküszöböljük.

A hirdetések A/B tesztelése mellett a hosszabb távú teszteket még jobban befolyásolja. Egy drágább hirdetés jobban konvertáló ügyfeleket hozhat. Gondoljunk freemium modell esetében az “onboarding” folyamatra és annak A/B tesztelésére.  A tesztek eredményeit csak kohorsz analízissel fogod tudni mérni. Az eredményesség méréséhez pedig kelleni fog a hirdetés költsége is. Itt még jobban torzít az árfolyam.

Nem szaporítanám a példákat, összefoglalva egy felesleges plusz változót vezetsz be az amúgy is bonyolult képletbe, ami aztán végképp kibogozhatatlanná teszi az eredményeket.

A befektető felé

A legfontosabb a folyamatosan javuló eredmények, csökkenő UAC, növekvő CLV. Amikor lesz 5 perced egy befektetővel, akkor nem akarod a grafikonon azt magyarázni, hogy az az esés csak egy árfolyam mozgás miatt van, amúgy jók vagyunk…

Persze mindez csak akkor igaz ha küldöldi a célpiacod.

Oké, de mi a megoldás, ha már forintot választottam?

Hozz létre egy Facebook Business Accountot. Ezen belül több hirdetési fiókot kezelhetsz, mindegyikhez külön devizát választhatsz. A korábbi jelentéseidet viszont már nem tudod ezzel hitelesen összehasonlítani.

Kommentek

Farkas Zsolt