Az Influencer Marketing cikksorozat első részében egy Instagram influencert interjúztattam. A második részben arra keresem a választ, hogy ki lehet influencer, vajon miért működik ez a fajta marketing és milyen típusai vannak az influencer marketingnek. Következzen egy átfogó influencer marketing körkép.
Influencer Marketing
1. Tények
A McKinsey-nek volt pár éve egy tanulmánya, amiben kimutatták, hogy az ún. word-of-mouth (WOM) marketing kétszer több eladást generál, mint a fizetett marketing. Akik már tanultak valamit a marketing pszichológiáról, azok tudják, hogy ha egy hiteles ember mondja rólunk, hogy jó a termékünk, akkor a piac neki hajlamosabb elhinni, mint ha mi magunk állítanánk ugyanezt a cégünkről.
A social media térnyerésével az influencer marketing rendkívül megerősödött. Nemrégiben az amerikai Harvard Business Review hasábjain is már szó volt arról, hogy vége annak az érának, amikor a márkák egyoldalúan kommunikáltak a fogyasztókkal és a piaccal, mivel napjainkban a fogyasztók már elvárják a párbeszédet.
Az elmúlt 10 évben kinőttek a semmiből olyan social media profilok, melyek dollár milliókat keresnek csak abból, hogy havonta párszor kiposztolnak 1-1 képet egy márkával és kontextusba teszik azt.
2. Ki az Influencer?
Amikor influencer marketingről beszélünk, akkor általában mindenkinek egy celeb típusú social media személy ugrik be. De ne feledjük, hogy bárki akit követnek bizonyos tömegek és véleményvezérnek számít egy adott témában, az influencernek mondható. Lehet ő egy újságíró, egy blogger, egy sportoló, vagy éppen színész is.
A különbség ott szokott lenni, hogy míg egy celeb, vagy újságíró a saját csatornáján osztja meg az általa promótált márka termékét/szolgáltatását a közönségével, addig jellemzően egy színész, vagy sportoló a márka marketing csatornáihoz igazodik.
Erre példa, amikor egy élelmiszermárka útszéli óriásplakátján megjelennek ezek a híres emberek és egyfajta “social proof“-ként biztosítják a közönséget, hogy ők már ezt a márkát választották, ezért válaszd te is.
(szerk.megjegyzés.: most arról ne beszéljünk, hogy ezeket az óriástáblákat, melyeket cégek megvesznek jó sok pénzért annyian látják, mintha egy erdőben a túraútvonal mellé tették volna ki! Ugyanis be kell látni, hogy a figyelmünk átterelődött arra a 6×10 centis képernyőre, ami sosincs tőlünk távolabb, mint 1 karnyújtás…)
3. Miért működik az influencer marketing?
Ahogy a TV nézettsége egyre esik, valamint a bannerek és az ún. “interruption marketing” eszköztárába tartozó hirdetések egyre veszítik el a hatékonyságukat (köszönhetően például az Adblock-nak), úgy kerülnek előtérbe olyan alternatív csatornák, mint például a Youtube sztárok csatornái, vagy épp 1-1 celeb Instagram feed-je.
Az információ szabad és könnyű áramlása, valamint a felhasználók és fogyasztók által generált tartalom soha nem volt ilyen egyszerűen elérhető és generálható mint manapság a social media platformoknak köszönhetően.
Az influencer marketing óriási segítség lehet márkaépítés vagy új termékek népszerűsítése esetén, ugyanis a netezők 74%-a bízik a social media platformokon található véleményekben, 90%-uk bízik a mások által ajánlott termékekben, de csak 33%-uk bízik a hirdetésekben. Ahogy Scott Cook, az Intuit alapítója mondja:
“A márka már nem az amit a cég állít róla, hanem az amit az emberek beszélnek róla”
4. Hogyan érdemes a márkádnak influencert választani?
Mielőtt sietve választanál a márkádnak egy éppen aktuális celebet, azért előtte érdemes átgondolni a következő szempontokat:
- Az influencer közönségének demográfiai jellemzői (Kik követik? Milyen korosztály reprezentálja magát a legnagyobb arányban?)
- Elérés (Hányan követik? Milyenek a nézettségi számai?)
- “Engagement“ (Lájkolnak, kommentelnek, megosztanak a követői? Milyen arányban?)
- Korábbi tapasztalat más márkákkal (Posztolt, vagy csinált már tartalmat pénzért? Van tapasztala ebben?)
- A tartalom publikálás gyakorisága (Milyen gyakran posztol? Konzisztens a munkássága?)
- Korábbi teljesítmény (Milyen eredményei voltak a korábbi kampányainak? Mérhetőek a korábbi számai?)
Ezeket a szempontokat minden esetben érdemes figyelembe venni, ugyanis ha nem a megfelelő influencerrel társulsz, akkor az egyrészt vezethet egy rosszul sikerült kampányhoz (a termék/közönség egyezés hiánya miatt), rosszabb esetben pedig akár a márkád is sérülhet.
5. Influencer marketing kampány típusok
- Termék elhelyezés: ez a legelterjedtebb influencer marketing eszköz, mely során az influencerek az adott márka logóját, termékét, vagy más megkülönböztető jelét feltüntetik saját profilukban úgy, hogy az fogyasztható legyen a követőbázis számára. (Erről mesélt Máté a korábbi cikkben, a Daniel Wellington óramárka kapcsán.)
- “Giveaway”: minden, ami ingyen van vonzó a nagytömegek számára. Ezt használják ki a márkák is, amikor fizetnek azért, hogy az influencerek egy kis verseny, vagy nyereményjáték keretében kisorsolják a terméküket a követők között. Ilyenkor jellemzően nagy “buzz” keletkezik, ami a cél is egyben.
- Hashtag kampányok: itt jellemzően a felhasználók által generált tartalom a cél, mely képes igen jelentős médiafigyelmet is vonzani 1-1 márkára, ha jó az üzenet.
- Kreatív kampányok: néha hagyják az influencereket is érvényesülni és rájuk bízzák, hogy mivel hívják fel a közönségük figyelmét az adott márkára, aki fizet ezért. Jellemzően ezek a kampányok magasabb számú lájkot, megosztást és kommentet szoktak eredményezni, mivel ami vicces, kreatív, vagy szokatlan, azt értékelik az emberek.
- “Takeover”: Az utóbbi időben egyre jobban terjed ez a kampány típus, mely során egy influencer bizonyos időre átveszi a megbízó márka valamely social media csatornáját és ott gyárt tartalmat egy bizonyos ideig. Jelenleg a Snapchat az a csatorna, ahol ez a típusú marketing leginkább folyik.
6. Keresetek
Az én fejemben is megfordult mindig a kérdés, hogy vajon mennyi pénzt kereshetnek ezek az influencerek egy adott követőszám mellett. Az előző cikkben már megtudhattuk, hogy több tízezer követővel nagyságrendileg pár száz dollárt lehet havonta keresni. Következzen néhány további konkrét szám a témában.
A márkák becslések szerint összesen 1 milliárd dollárt költöttek az elmúlt években Instagram influencer marketingre idáig, mely szám biztos, hogy növekedni fog. Egy Instagram influencer, akinek 200-500 ezer követője van, nagyjából 5 és 10 ezer dollár között keres havonta.
Amikor átléped a bűvös határt, ami az 1 millió követőt jelenti, akkor ezekhez az összegekhez szépen hozzá lehet írni még egy nullát, vagyis az éves keresete egy ilyen Instagram influencernek több százezer dollárra is rúghat. Aztán amikor már néhány millió követővel rendelkezel, akkor valahol 20 és 100 ezer dollár között van egy marketing kampány ára.
Aztán van az a szint, ahol csak pár tíz profil van a világon. Ilyen többek között Kim Kardasian, a maga 66 millió követőjével és az egy posztra eső 1 millió lájkjával. Ő annyit kér el, amennyit csak akar.
Persze azt ne felejtsük el, hogy jellemzően akik ilyen hatalmas követőbázissal rendelkeznek valamely csatornán, azok valahol máshol lettek híresek és átkonvertálták az ismertségüket követőkké. Ilyenek például az énekesek, reality celebek és a színészek is.
A harmadik részben számos marketing csatornáról mutatok be influencereket és mesélem el a történetüket.
További izgalmas digitális marketing témákról olvashatsz a vadonatúj 7 Blogon.