2016-ra olyan szintre jutott a social media csatornák tér hódítása, hogy hónapok alatt egy applikáció meg tud nőni akkorára, hogy megvegye őt a Facebook. Természetesen nem ez az iskolapélda, de ha egyedülálló módon vagy képes felismerni bizonyos trendeket és meg is tudod azokat lovagolni, akkor nem elképzelhetetlen. A cikkben szereplő appok vagy trendeket csináltak maguknak, vagy zseniális módon fel tudtak ülni rájuk és pont ezért lettek olyan sikeresek. Lássunk most 5 social appot, melyek piacformáló hatásúra sikerültek, vagy legalábbis azok lesznek.
5 piacformáló social media app
# 1 Snapchat
Már sokadjára írok a Snapchat-ről, de 100%-ig meg vagyok győződve arról, hogy ez most olyan lesz, mint a Facebook forradalom volt a 2010-es év körül. Gondoljunk csak bele, hogy ez a social media alkalmazás az, amely legjobban hasonlít az élőbeszédre.
Hogy miért? Mivel a videóink és képeink nem tárolódnak, hanem max. 1 nap múlva törlődnek a Snapchat szervereiről. Nos, amikor egymással beszélgetünk, az sem tárolódik sehol.
Pár éve még egy butácska tinédzser appnak gondolta a világ, melyről mára már kezd kiderülni, hogy szenzációs módon tudták keverni a lapokat és olyan üzleti modellt építettek fel az app köré, hogy a cég már most 100 millió dolláros bevételt tud generálni.
Arról nem is beszélve, hogy már nem csak a tinik és a fiatalabb generáció használja (“innovátorok”), hanem híres vállalkozók (pl. Justin Kan, Gary Vaynerchuk), angyal befektetők (pl. Mark Suster), világhírű Dj-k (pl. Dj Khaled) és nem kevés amerikai politikus is, akik belevették a csatornát a mostani választási kampányuk marketing palettájába.
Sőt, pár napja az appon volt egy összeállítás Dubai legnagyobb lóversenyéről (Dubai World Cup), ahol a hercegek és trónörökösök is feltűntek egy-egy snap-ben, amit ők maguk készítettek.
A Snapchat eddigi legjobb monetizációs lépése
Ahogy korábban már írtam egy Snapchat-ről szóló cikkemben, a “Discover” csatornák kiárusítása után a Snapchat a geofilterekkel kezdett el új pénzekre szert tenni. Aztán a következő lépés az volt, hogy az amerikai kosár és foci meccseken ráhúzhattad a “snap”-edre, hogy épp mennyi az állás, mellyel újabb felhasználókat szereztek a sport rajongók körében is.
Végül pár hete bejelentették a személyre szabható geofiltereket, mely olyan innovációnak számít, mint amikor annak idején kirobbant a “hashtag” forradalom a Twitteren. Arról van ugyanis szó, hogy pár dollárért csinálhatsz magadnak, vagy a márkádnak egyedi filtereket, melyeket az általad meghatározott lokáció körül tudnak a felhasználók rátenni a “snap”-jeikre.
Ezzel egy újfajta marketinges eszközt hoztak létre, mely a kisebb márkákat célozza és rendkívül nagy bevételnövekedést jósolok ettől a Snapchat-nek. Sajnos még csak az USA-ban, Angliában és Kanadában érhető el. Pontos információt még nem adott ki a cég, hogy mikor lesz elérhető Európa többi részén is.
#2 MSQRD
Az msqrd 2015 decemberében tűnt fel az USA Appstore-ban és kicsivel több mint 3 hónapra rá már azt lehetett olvasni a Techcrunch-on, hogy a Facebook megvásárolta a social media alkalmazást, melynek akkor 16 millió felhasználója volt. Az app nem tud többet, mint hogy élő filtereket tesz az arcodra, melyről tudsz fotót és videót is készíteni, majd ki tudod ezeket posztolni más social csatornákra.
Hogy megértsd a miértjét, érdemes tudni a következő háttértörténetet. 2013 végén Mark Zuckerberg kísérletet tett a Snapchat megvásárlására, melyet Evan Spiegel, a cég CEO-ja udvariasan visszautasított. A Facebook azért akarta megvenni a Snapchat-et, mert pontosan tudta, hogy csak így tudna szert tenni a tinédzser felhasználók tömegeire, mivel a Z generációs felhasználóknak már nem érdekes a Facebook, nekik már derogál egy platformon lenni a szüleikkel.
A másik háttér infó pedig az, hogy a Snapchat alkalmazta először azokat az élő filtereket, melyeket azóta is imádnak a tinik (néha még a nem tinik is 😛). Az msqrd hasonló technológiát alkalmaz az appjában, csak annyi különbséggel, hogy 4x több élő filtert pakoltak bele az alkalmazásba.
Több mint valószínű, hogy ezt a lehetőséget látta meg a Facebook az msqrd-ben, melynek megvétele mutatja, hogy bármi, ami felkelti a tinik érdeklődését az érdekes lehet a Facebook számára is.
#3 Musical.ly
Bátran kijelenthetem, hogy a mucal.ly az lett a zenének, mint ami az Instagram a képeknek. Egy roppant egyszerű app, aminek a lényege, hogy zenét tudsz keverni a videóid alá, majd a pluszban filterekkel tűzdelt videókat gyorsítani és lassítani is tudod.
Elsőre nem tűnik nagy ötletnek, viszont ahogy a felhasználói felületét összerakták és amilyen egyszerű megosztani róla a videókat szinte bármelyik nagy platformon, abban rejlik az app zsenialitása. 2015 júliusában jöttek ki és 1 hónapra rá már a “média és videó” kategóriában az elsők voltak az USA Appstore-ban. Az appról még nem lehet sok statisztikát tudni, de az biztos, hogy érdemes rá figyelni a közeljövőben.
#4 Tinder
Az app, mely alapjában reformálta meg a modern társadalmak ismerkedési kultúráját. Arról, hogy ez jó, vagy sem nem én vagyok hivatott dönteni. Amerikában csak “hook up culture“-ként hivatkoznak a jelenségre, amit okozott.
Persze nem állítom, hogy Tinderen keresztül nem köttetnek igaz és önzetlen szerelmek (én tudok néhányról), de azért valljuk be, hogy a legtöbb ember nem hosszú távú partnerkeresés céljából használja.
A statisztikák szerint az 50 millió felhasználó 80%-a az Y generációhoz tartozik és már van 900 ezer felhasználó, aki fizet is az alkalmazás nem ingyenes funkcióiért. Szóval bármennyire is csóválják most a nagymamák és nagypapák a fejüket, hogy “az ő idejükben még…“, a másodpercenkénti 16 ezer “swipe” és 300 “match” azt mutatja, hogy a Tinder igenis egyre jelentősebb helyet fog elfoglalni a “szociális” kapcsolataink kialakításában.
#5 Messenger
A Messengert senkinek nem kell bemutatnom, hisz mindenki használja. Mégis érdemes visszagondolni pár évvel ezelőttre, amikor még tényleg csak chatelni tudtunk rajta. Nem voltak stickerek, GIFek, személyre szabható színek, telefonálási lehetőség és hangküldési opció sem.
Ez alatt a pár év alatt ezeket mind bele pakolta a Facebook és még nincs vége. Nem kell sokat várni, hogy megjelenjenek benne a vásárlási opciók úgy, mint ahogy Kínában megjelentek a WeeChat esetében. A Facebook nem titkolt célja, hogy a Messenger legyen “az app“, mely mindent el fog végezni neked a sima bevásárlástól az internet szolgáltató hívásáig.
Az 5 appból 2 olyan is volt, mely nincs még 1 éves, de már felkerült a toplistákba. Ebből is látszik, hogy hiába mondogatjuk már 1-2 éve, hogy a social media appok kora lejárt, mégis tudnak olyan niche piacot találni cégek, amivel a világ élvonalába és az Appstore-ok elejére kerülhetnek. A cikk végére, pedig engedjetek meg egy idézetet a social media koronázatlan királyától:
“When I hear people debate the ROI of social media? It makes me remember why so many business fail. Most businesses are not playing the marathon. They’re playing the sprint. They’re not worried about lifetime value and retention. They’re worried about short-term goals.” – Gary Vaynerchuk