Minden social media csatornának van egy életciklusa, mely a Gauss görbe vonalát járja be és csak attól függ a népszerűségének növekedése, vagy csökkenése, hogy mennyire újító gondolkodásúak az alapítók. Ha kötik az ebet a karóhoz és nem újítanak bizonyos időközönként, akkor az emberek szépen lassan megunják a csatornát és elpártolnak az újabb, érdekesebb social médiákhoz.
Ez történik jelenleg a Facebook esetében is. Ugyanis, a kezdetben Y generáció által használt közösségi oldal nagymértékben veszített “attraktivitásából” a fiatalabb generációk körében csupán azért, mert már szüleink és nagyszüleink is a facen lógnak. Így ki merem jelenteni, hogy a Z generáció számára az Instagram és a Snapchat lett az, ami nekünk (Y-osoknak) a Facebook volt. Az amerikai csak annyit tenne hozzá, hogy: “get used to it”.
Snapchat
A Snapchat-et 3 stanford-i diák hívta életre 2011 szeptemberében, mely alkalmazás rövid időn belül óriási sikert hozott az alapítóknak. Gyakorlatilag a srácoknak fél évet sem kellett várniuk, hogy bekerüljenek az USA AppStore-ban a Top 100 alkalmazás közé. (kép)
A Snapchat méretei
Főleg a 13 és 21 év közötti korosztály imádja az alkalmazást, mivel úgy tudnak egymással megosztani videós és képes tartalmat, hogy azok utána törlődnek a fiatalok telefonjairól. Csak hogy a nagyságrendeket érzékeltessem, idén a naponta megnézett Snapchat videók száma elérte a 7 milliárdot (igen milliárd), a cég pedig a 16 milliárd dolláros cégértékelést.
Ezzel belépett az ún. “Unicornis”-ok táborába, mely a milliárd dolláros cégértékelésű cégeket tömöríti világszinten. Az már csak ráadás, hogy 2013-ban előbb a Facebook próbálta megvenni a céget 3 milliárd dollárért, majd a Google licitált rá még 1 milliárdot. De végül, az alapító és ügyvezető Evan Spiegel mind a két esetben nemleges választ adott (hozzáteszem okosan).
És hogy miért nem volt a “nem eladás” a világ legnagyobb baromsága? Gondoljunk csak bele. Ha Mark Zuckerberg, valamint Larry és Sergey is meg akarták szerezni a céget, akkor nem lehet benne esetleg hosszabb távon jóval több mint 4 milliárd dollár? Na pont ugyanezt érezte Evan is, amikor visszautasította az ajánlatokat.
Snapchat Használati Útmutató
Ha kedvet kapnál letölteni és kipróbálni a Snapchat app-et (vagy letöltötted, de nem használod), akkor itt egy gyors útmutató, hogy ne kelljen azon agyalni hosszú perceket, hogy mi mire való. (nekem nem volt elsőre egyértelmű).
Alapvetően jó móka, mivel ezen a platformon nem a tökéletes fotókat és videókat osztja meg az ember, hanem sokkal inkább a hétköznapi énedre kíváncsiak azok, akik barátnak jelölnek. A fotókhoz és videókhoz lehet szöveget, számtalan “emoji”-t és sok színes krix kraxot is hozzáadni. Egyfajta mini video vlog-ként funkcionál, melynek újdonsága miatt óriási a konverziója (ami azt jelenti, hogy sok barátod nézi meg a tartalmadat a barátaid összlétszámához viszonyítva). Én megszerettem.
Kezdőképernyő
- Ezzel a gombbal tudsz felvenni képeket és videókat. Ha simán rányomsz, akkor képet készít, ha hosszabban tartod rajta az ujjad, akkor max. 10 másodpercnyi videót tudsz felvenni. Fontos, hogy ha videót vettél fel, akkor addig amíg el nem látod kellő mennyiségű emojival és el nem küldöd, addig fogja (hanggal) visszajátszani a videót. (trükk: lehet fotózni és kamerázni a telefonod oldalsó hangerő állító gomjaival is)
- A bal oldali számok jelzik az alsó sávban, hogy hány privát üzenetet kaptál. Ha jobbra húzod a képernyőt, akkor ezeket meg tudod nézni egyszer.
- A jobb oldali számok azt jelzik, hogy hány sztorit tudsz megnézni. (sztori: van lehetőség arra, hogy amiket nap közben csinálsz tartalmakat, azokat sztoriban oszd meg, melyek így 24 óráig láthatóak lesznek a barátaid számára a készítésüktől számítva)
- Első és hátsó kamera közötti váltás
- Snapchat menü
- Vaku beállítás
Barátok
- Teli négyzet: küldött neked egy privát üzenetet, de még nem nyitottad meg.
- Üres négyzet: küldött neked egy privát üzenetet, amit megnyitottál. (Ha kétszer utána a négyzetre kattintasz, akkor üzenhetsz neki válaszként privátban.)
- Üres nyíl: Küldtél neki egy privát üzenetet, amit megnyitott.
- Teli nyíl: Küldtél neki egy privát üzenetet, amit még nem nyitott meg.
- Üres (szürke) négyzet: Nem küldtél neki semmit.
- Jobb felső teli négyzet: Chatelést kezdeményezhetsz a barátaiddal.
Sztorik/Csatornák
- Nagy médiumok állandó csatornái, melyeken napról napra új rövid műsorokat és cikkeket találsz. (Pl. CNN, National Geographic, MTV)
- Élő közvetítések, melyeknek gyártói jó vaskos összeget fizettek a Snapchat-nek, hogy eléd tegye őket.
- Friss sztorik, melyeket barátaid osztottak meg.
- Az összes sztori, melyekbe mindegyik beletartozik, amelyik 1 napnál nem régebbi.
- A mutató, mely a publikálástól eltelt időt számolja.
Snapchat menü
- A személyes Snapchat ID-d, melyre ha mások rátartják a Snapchat felületüket és megérintik a képernyőt, akkor hozzá tudnak adni téged a baráti körükhöz, mivel a rendszer minden felhasználónak egyedi azonosítót oszt. Gyakorlatilag QR kódként funkcionál.
- Itt megnézheted, hogy ki adott hozzá téged barátként, te kit tudsz hozzáadni és jelenleg kik a barátaid
- Itt tudod megnézni a fiók beállításaidat.
- Itt gyűjtheted a frankóbbnál frankóbb “badge“-eket és jelvényeket, melyeket “gamification” alapon osztogat neked a Snapchat.
- Vissza a főképernyőre.
Snapchat ID
Végül, ha kell a Snapchat ID-d, akkor úgy tudsz jó minőségben hozzáférni, ha ITT belépsz a felhasználó neveddel és jelszavaddal, majd letöltöd .png, illetve .svg formátumban (így tudod szerkeszteni Illustratorban is). Ha letöltötted és hozzá akarnál adni, akkor csak annyi a dolgod, hogy bescanneled ezt a Snapchat ID-t és kész is vagy. 🙂
További izgalmas social media témákról olvashatsz a vadonatúj 7 Blogon.