virális tartalom

Vajon előre lehet vetíteni, hogy egy tartalom virális lesz? A kérdésre rengetegen keresik a marketing szakmában a választ. Ebben a cikkben segítek jobban megérteni a viralitás lényegét. [videós tartalom]

 A virális tartalom pszichológiája

A virális tartalom sok összetevős, de alapvetően 6 olyan tartalom típust különböztetünk meg, melyeket előszeretettel osztanak meg az emberek. Erről egy remek könyv is született “Buzz Marketing” címmel, mely a következő kategóriákat taglalja.

  1. Tabu
  2. Szokatlan
  3. Botrányos
  4. Nevetséges
  5. Jelentőség teljes
  6. Újdonság (titok)

Nézzünk mindegyikre 1-1 példát a Youtube-ról.

Tabu

A tabu témák jellemzően azok, melyek sokszor 18 éven felülieknek ajánlottak. A legtöbb ilyen videó szexuális töltettel bír, ezért számítanak a mainstream médiában tabunak. Ebben a videóban például 6 TV-ből kitiltott reklámot láthatsz, melyeket előszeretettel néznek és osztanak az emberek.

Szokatlan

Miután ez a videó kikerült a netre és elterjedt, az emberek azt kezdték el találgatni, hogy ez vajon valós, vagy csak a kamera effektek szüleménye. A Volvo több mint zseniális húzása volt, hogy egy olyan filmsztárrral forgatták le ezt a reklámot, akiről még el is tudnánk hinni, hogy ilyenre képes. A döntés a te kezedben van.

Botrányos

A 2013-as Superbowl reklámok közül egyértelműen ez volt a legmegosztóbb. Ez az a jelenet, ami után te is megfordulnál az utcán. De pont ezért fogsz rá emlékezni és vele együtt a Go Daddy márkára is.

Nevetséges

Ez egy jópofa reklám a Pepsitől, aminek a végén derül ki, hogy mi is a lényeg. Mivel erős a csattanó, ezért megragad az emberben.

Jelentőség teljes

Minden respect Frank Medrano előtt, aki a világ egyik legelismertebb streetworkout ikonja. Ha végignézitek a videót, akkor több mint valószínű, hogy meg fogjátok emelni a nemlétező kalapotokat. (a lényeg 0:30-tól)

Újdonság

Mindenki szeret a “hírvivő” szerepben tetszelegni. Ezért ha találunk egy olyan tartalmat, melynek a végén az “ezt nem is tudtam” gondolat fut át az agyunkon, akkor hajlamosak vagyunk azt megosztani, hogy mi legyünk azok, akik miatt mások is megtudják, hogy pl. hogyan kell egy üveg bort kinyitni dugóhúzó nélkül.

Az első néhány követő

A tartalom viszont önmagában még nem elég, kellenek azok az első követők, akik hitelt adnak az egésznek.

Ehhez kapcsolódik 2 videó is, melyek jól példázzák az első néhány követő fontosságát. Az első videó kicsit átnavigál bennünket a virális mozgalmak világába. Ez egy mozgalom kialakulását mutatja be, mely igen tanulságos! Ha a lényegét megértitek, akkor többet tudtok a viralitásról, mint körülöttetek bárki!

A második videó pedig arról szól, hogy az igazi viralitás az, hogy ha a tartalmadat nem csupán megosztják, de le is másolják, utánozzák azt. Ilyen volt például az Ice Bucket Challenge, illetve nemrégiben egy friss őrület jelent meg a neten, az ún. “running man challenge”. A kitalálói hamar az Ellen Show-ban találták magukat.

Sok esetben egy-egy alapítvány kampánya is lehet virális. Gondoljunk csak az ALS Ice Bucket Challengere. De persze nem minden esetben járja be a világot egy-egy alapítvány üzenete. Néha még az apró támogatásokért is meg kell küzdeniük. Ezért ha teheted, akkor támogasd az adó 1%-oddal a Bátor Tábort vagy egy általad kedvelt alapítványt.

Ha a viralitás érdekében nyomsz egy megosztást, azt megköszönöm 😉

Kommentek

Farkas Zsolt