startup marketing szótár

Ez a startup marketing szótár tartalmazza a 45 leggyakoribb online marketingben használatos rövidítést, melyekkel előbb vagy utóbb találkozni fogsz, ha érdekel a marketing. Én ezeket használom a leggyakrabban.

A/B test
A/B tesztelés
Magyarra nem igazán szoktuk lefordítani. Az angol még “split test”-nek is mondja. Ezt a kifejezést arra a folyamatra használjuk, amiben 1-1 változtatást eszközölve a termékünkön/weboldalunkon/(stb.) megpróbáljuk a különféle mutatóinkat javítani. Azt teszteljük, hogy melyik változtatásra reagál jobban a piacunk. Például a weboldalunkon a zöld, vagy a piros “feliratkozás” gombra kattintanak e többen. Ha Facebookon akarok tesztelni sok hirdetéssel, hogy a végén kiderüljön melyik konvertál a legjobban, én személy szerint az Adespresso-t használom.
AIDA
Attention, Interest, Desire, Action
A rövidítés az optimális 4 lépéses felhasználói utat írja le. Figyelemfelkeltés, érdeklődés, vágykeltés és a cselekvésre ösztönzés zárja a folyamatot. Több szinten alkalmazzuk, így egy hírlevélre, egy landing page-re, vagy akár egy “user onboardingra” is rá lehet húzni.
AD
Advertisement
Mindig egy konkrét hirdetésre utalunk vele, melyet a felhasználó látni fog.
API
Application program interface
Csúnya magyar szóval ez az alkalmazásprogramozási interfészt takarja, de mindenki csak “api”-nak mondja. Ha egy cég vagy szolgáltatás biztosít API-t számodra, akkor össze tudod kötni a rendszeredet a másik cég rendszerével. Például a Facebook API-t használva írhatsz olyan programot, ami 10.000 hirdetést állít be egy perc alatt, minden termékedre egyet-egyet. A korábban említett Adespresso is a Facebook API-ját használja.
B2B
Business To Business
Ez a cég-cég közötti üzleti kapcsolatra utal, amikor egy cégnek a piaca nem az egyéni felhasználók tömege, hanem más cégek. (fontos: ne feledjük, hogy ha egy cég a piacod, akkor valójában ugyan úgy embereket kell meggyőznöd)
B2C
Business To Consumer
Ez a cég és az egyéni fogyasztó közötti üzleti kapcsolatra utal. Például egy mobil alkalmazás, mely az egyéni felhasználókat célozza.
BR
Bounce Rate
Visszapattanási arány megmutatja, hogy 100 felhasználóból hányan olvassák a weboldaladat és hányan fordulnak vissza. Ez a landing page-ed egyik fontos mutatója. Angolul ezt még “drop-off”-nak is hívják. Megjegyzés: email marketingben pedig azt jelenti, hogy a kiküldött levelek hány százaléka kézbesíthetetlen. (hibás cím, spam szűrő)
CAC
Customer Aquisition Cost
Az egyik legfontosabb mérőszám a marketingben az ügyfélszerzési költség. Egy gyors matekkal nézzünk egy példát. Elköltök 1000 forintot Facebook hirdetésre, amiből szerzek 10 vásárlót a webshopomon. Az ügyfélszerzési költség ebben az esetben 1000/10= 100 forint.
CLTV
Customer Lifetime Value
1 ügyfél értéke, mely mindig dinamikus szám. Az előző példánál maradva, behoztam 10 vásárlót 100 forintos CAC-on és ők összértékben vásároltak 50.000 forintért. Akkor egy ügyfél értéke 50.000/10 = 5000 forint. Ha a CLTV>CAC, akkor jó úton járunk.
CMO
Chief Marketing Officer
A marketing csapat feje.
CMS
Content Management System
A webes tartalmaidat kezelő rendszer, amivel programozói tudás nélkül tudsz létrehozni, rendszerezni és publikálni tartalmakat a weboldaladon. Ilyen például a WordPress és a Weebly weboldal készítő szoftverek. (Aki még nem csinált weboldalt, de szeretne, annak a Weebly-t ajánlom az egyszerűsége miatt.)
CPC
Cost-per-Click
Egy kattintás költsége. Vegyünk egy Facebook hirdetést. Ha te 1000 forintot költöttél el hirdetésre és arra 20-an kattintottak, akkor a CPC=1000/20 = 50 forint.
CPL
Cost-per-Lead
Egy “lead” költsége. Bármi is legyen neked a lead (email feliratkozók, tényleges vásárlók, regisztrálók, eseményre visszajelölők), annak a számával osztod az összes kampányra fordított összeget.
CPM
Cost-per-Mille
Ez az ezer megjelenés költsége. A ‘mille’ egy latin szó és ezret jelent. Egy példát véve, ha 1000 forintot költöttél el a kampányra és 4500 emberhez jutott el a hirdetésed, akkor a CPM=1000/4,5 = 222 forint.
CR
Conversion Rate
A konverziós ráta egy százalékos érték, mely attól függ, te mit tekintesz célnak. Vegyünk egy példát. A webshopodra ma érkezett 1000 látogató, melyből 20-an vásároltak (konvertáltak). Ebben az esetben a CR= 20/1000= 2% a konverzió. Ugyanígy van konverziós rátája az email feliratkozásnak, a megosztásnak, vagy egy e-book letöltésének.
CRM
Customer Relationship Management
Ez az ügyfélkapcsolati menedzsment szoftver (de mindenki csak CRM-ként használja szóban). A CRM-ben minden információ egy helyen van a meglévő és leendő ügyfelekről. Ez a sales folyamatot teszi átláthatóvá és mérhetővé. Egy bizonyos cégméret felett elengedhetetlen egy ilyen szoftver bevezetése. Pl. előre tud szólni, hogy két hét múlva túl sok lesz a lead és kevés az értékesítőd, stb…
CRO
Conversion Rate Optimization
A konverziós ráta optimalizálásának folyamatát jelenti. A folyamat célja, hogy egy bizonyos konverziós százalék minél nagyobb legyen. Ezt többnyire A/B tesztekkel végezzük, de alapozhatjuk döntéseinket megfigyelésre is, hogy más cégek hogyan csinálják. (Utóbbi sokszor félrevezető, nem ajánljuk!)
CTA
Call-to-Action
Ezt se egyszerű lefordítani magyarra, nem is erőltetném. Ez az az üzenet, kép, gomb vagy szöveg mellyel valamilyen ‘akcióra’ akarod rávenni a célcsoportodat. Példaként vegyünk egy email kampányt, melyben kiküldesz egy emailt, aminek a végén van egy nagy zöld gomb, hogy “látogass el weboldalamra”. Ez a zöld gomb a szöveggel együtt a CTA.
CTR
Clickthrough Rate
Átkattintási arány, mely azt mutatja, hogy 100 emberből hányan kattintanak az oldaladra/gombodra/(stb.). Ha például 15.000 alkalommal jelent meg a hirdetésed a Facebookon és ebből 300-an kattintottak rá, akkor CTR=300/15.000= 2%.
DA
Domain Authority
Ez egy olyan mérőszám, melyet a világszinten elismert MOZ cég hozott létre. 100-as skálán vizsgálja a domain neveket, hogy várhatóan milyen helyen fognak szerepelni a keresők találati listáján. Te is le tudod csekkolni a weboldaladat a Moz Open Site Explorer ingyenes szoftverével. Fontos: ez nem ugyan az, mint a ‘Page Authority’, mely csupán egy adott oldalra vetített mérőszám.
DM
Direct Mail
Az a direkt (e)üzenet, melyet üzleti célból küldesz ki a célpiacod tagjai számára. (megj.: Twitter használata esetén ezt ‘Direct Message’-nek hívják, melyet csak olyan embernek küldhetsz, aki már bekövette a profilodat)
FB
Facebook
Facebook (Köszönjük Emese)
FTP
File Transfer Protocol
A weboldalaid a szerveren laknak. Ha szeretnéd módosítani a weboldalaid fájljait a távoli szerveren, akkor a legtöbb esetben FTP kapcsolaton keresztül tudod megtenni. Manapság ezt már csak az informatikusok használják, szinte mindent egyszerűbben el tudsz intézni egy egyszerű webböngészőből a CMS-rendszered segítségével.
GA
Google Analytics
A Google analitikai eszköze, mely többet tud rólad mint édesanyád, miután meglátogattál néhány weboldalt amin be van kötve. (Mindenhol be van kötve) Az analitika a múlt mérőszámainak összesítése, mely alapján meghatározhatod a jövőbeli döntéseidet. (Ez az adatvezérelt marketing folyamat alapja) A Google Analytics a legelterjedtebb analitikai szoftver világszinten, mely “kötelező”, ha weboldalad van.
HTML
HyperText Markup Language
A weboldalak tartalmát és szerkezetét leíró nyelv. A HTML elengedhetetlen kiegészítője az ún. ‘CSS’ (cascading style sheet). Ezt használják a weblapok külső megjelenésének a programozására. A HTML a weblap struktúrájáért és szerkezetéért felel, a CSS pedig a dizájnért és színekért. A kettőt együtt érdemes megtanulni. (például a CodeAcademy-n)
KPI
Key Performance Indicator
Ez egy teljesítmény mutató, melyet minden cég magának határoz meg aszerint, hogy neki mit érdemes szem előtt tartani. Például vegyünk egy mobil alkalmazást, melynek az egyik KPI száma az, hogy az összes letöltés arányában milyen százalékkal térnek vissza hetenként a felhasználók. (megj.: Ez az ún. ‘Retention’, mely később szerepel a táblázatban)
MRR
Monthly Recurring Revenue
Jelentése havi ismétlődő jövedelem, mely jellemzően előfizetéses üzleti modellel dolgozó cégeknél fontos metrika.
NPS
Net Promoter Score
Ez az ügyfél elégedettségi mérőszám, melyet 0 és 10 között mérünk. Annak a százaléka, hogy az ügyfél milyen mértékben ajánlaná cégünket barátainak, kollégáinak. Másképp fogalmazva ez a mérőszáma az ügyfeleink lojalitásának. Kiszámítása egyszerű: Vond ki azon ügyfelek százalékát, akik nem ajánlanának (0 és 6 közötti NPS) abból az ügyfélszázalékból, akik ajánlanának (9 vagy 10-es NPS). Például az ügyfeleid 10%-a nem ajánlana, 20%-a 7-est vagy 8-ast adna, de 70%-a 9-es és 10-est, ebben az esetben 0.7-0.1=0.6  az NPS.
PPC
Pay-per-Click
Az internet marketing egyik szelete. Ebben a modellben a hirdető klikkelés alapon fizet a másik félnek, ahol a hirdetése van. A másik fél általában weboldalak ezreit összefogó ügynökség. Ez manapság szinte kizárólag licitálás alapon történik a kattintásért való fizetés. Ez az RTB, vagyis ‘Real Time Bidding’.
PR
Page Rank
A google által kifejlesztett mutató, ami megmondja, hogy mennyire népszerű 1-től 10-es skálán az oldalad az interneten. Alapvetően attól függ, hogy hány másik weboldal linkel rád és azoknak mi a PR értéke.
PV
Page View
Amikor betöltesz egy weboldalt, akkor ez 1 db. oldalmegtekintésnek minősül. Ha továbbkattintasz egy másik oldalra ugyan azon a weboldalon akkor az a második oldalmegtekintés és így tovább.
QR Code
Quick Response Barcode
Egy olyan szkennelhető kód, mely összeköti az online és az offline marketinget. Ugyanis a kódot egy URL-ből lehet generálni, melyet követhetővé lehet tenni előtte. Amikor a telefonoddal beolvasod a QR kódot, akkor arra az URL-re fog vinni a telefonod, melyet korábban a QR kód készítői belekódoltak. Ezek után ugyanúgy tudnak téged követni online, mintha csak egy linkre kattintottál volna a neten.
ROI
Return On Investment
Ez a megtérülési mutatója egy befektetésnek. Számítása a következő: a befektetésen való nyereség mínusz a befektetés költsége osztva a befektetés költségével. Vagyis (Nyereség-Költség)/Költség= % (százalék). Fizetett kampányhirdetésnél még egyszerűbb megmondani, de például tartalom marketing esetében már annál nehezebb dolgunk van.
RT
Retweet
Twitteren a megosztás.
RTB
Real Time Bidding
Amikor megnézel egy weboldalt, azon van egy db. hirdetési felület. Cégek százai versenyeznek azon, hogy az ő hirdetésüket lásd. Az, hogy végül melyik hirdetés fog megjelenni elsősorban attól függ, hogy melyik cég ajánl több pénzt a megjelenésért. Ez a valós idejű licitálás az RTB, amit gyors számítógépek végeznek a háttérben.
SaaS
Software-as-a-Service
Ejtsd: “szesz”. Az ilyen terjesztési modellel rendelkező cégek jellemzően előfizetéses alapon nyújtanak szoftveres szolgáltatást. A cég által fejlesztett szoftvert adott időszakra bérlik az ügyfelek. Minden adatodat felhőben tárolják és többnyire böngészőből futnak, nem kell hozzá letölteni semmilyen programot.
SEO
Search Engine Optimization
Magyarul keresőoptimalizálás. Olyan technikák tárháza, melyek segítenek feljebb sorolódni a keresőkben. Ez a fajta optimalizálás hosszú távon hozza meg igazán az eredményét, hiszen jó tartalommal és pontos beállításokkal később feljebb kerülhetünk a rangsorban, így nőhet az organikus látogatók/vásárlók száma a weboldalunkon. Nem az egyszerűbb marketing technikák közé tartozik, de aki jól érti, annak óriási fegyver van a kezében. Az első számú SEO blog a moz.com-on található. Magyarországon nagyon kevés ember ért jól a SEO-hoz, a kevesek egyike szerzőtársam, Matyi, illetve Papp Gábor, akinek több mint hasznos online marketing blogját itt éritek el 🙂
SM
Social Media
🙂 Tudjuk.
SMB
Small-to-Medium Business
Kis-és középvállalkozás. Jellemzően 10 és 500 alkalmazott közötti cégeket szokás ebbe a kategóriába sorolni.
UI
User Interface
A felhasználói felületet jelenti, a gombokat, a szövegmezőket, a dizájnt, vagyis mindent, amit a képernyőn látsz egy adott pillanatban. Ne keverd össze a UX-el.
URL
Uniform Resource Locator
Az interneten minden képnek, dokumentumnak, cikknek és más állatfajnak más URL-je van. Ezt az URL-t begépelve a böngészőbe pont a megfelelő tartalmat éred el.
UV
Unique Visitor
Az az egyedi látogató aki járt a weboldaladon. Ha például valaki 20-szor felment az oldaladra, attól ő még 1 UV marad, csak az oldalmegtekintés lesz 20.
UX
User Experience
A felhasználói élmény a teljes folyamatot takarja attól kezdve, hogy megláttad a terméket/weboldalt/stb., azon keresztül, hogy megvásároltad és elkezdted használni. Arra gondolj, hogy a felhasználó milyen sorrendben látja a weboldalad lapjait, bekérsz-e tőle felesleges adatokat, vagyis mennyire könnyű gördülékeny a te szolgáltatásodat használni. Ahhoz, hogy a tökéletes élményt nyújtsd, úgy kell gondolkodnod, mint a vásárlóid, az ő szemükkel kell tesztelni azt amit nekik akarsz eladni. Magyarországon ebben a témában a legjobb csapat a UX Studio.
VM
Viral Marketing
A virális marketinget jellemzően olyan kampányokra, reklámvideókra szoktuk használni, melyek organikusan nagy elérést (reach) produkáltak az emberek körében. Általában valamilyen érzelmünkre építenek ezek a kampányok, legyen az cuki, idegesítő, lelkesítő, vagy épp kiábrándító. Megosztjuk, mert ki akarjuk fejezni a véleményünket mellette, vagy ellene. Fontos: a viralitás legfontosabb kellékei az első megosztók/követők (ún. early adopter-ek), akik elkezdik a folyamatot, akiket aztán követnek mások is.
WOM
Word Of Mouth
A kifejezés a szóbeszéd útján történő ajánlásból ered. Meglepő módon ma már ez emailen és Facebookon történik. Ingyenes és rendkívül hatásos, mert nem te mondod magadról, hogy ász vagy, hanem mások, ami mindig erősebb üzenet. Ehhez olyannak kell lenned, hogy beszéljenek rólad, azonban a hogyan már nem olyan egyszerű. 🙂

Kommentek

Farkas Zsolt